OKNOPLAST wspólnie z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK ogłaszają start drugiej edycji międzynarodowego konkursu dla artystów sztuki wizualnej. Podobnie jak w poprzedniej edycji OKNOPLAST FOR ART, główne wyzwanie to wykonanie pracy w dowolnej technice na płótnie, jakim jest okno.
Konkurs adresowany jest do osób pełnoletnich i posiadających obywatelstwo Unii Europejskiej. Termin zgłaszania prac upływa 4 marca 2024 roku, a wystawa pokonkursowa i wernisaż planowane są na czerwiec 2024 roku. Dla zwycięzcy tegorocznej edycji przewidziana jest nagroda pieniężna w wysokości 7 000 euro, a pozostali zdobywcy miejsc na podium otrzymają kolejno 3 000 i 2 000 euro. Nagrodzone prace zostaną zaprezentowane w krakowskim MOCAK-u, muzeum znanym z prestiżowych wystaw i projektów poświęconych sztuce współczesnej. Dodatkowo, staną się one częścią kolekcji sztuki OKNOPLAST.
Aby wziąć udział w konkursie należy być twórcą posiadającym własne portfolio artystyczne lub studentem bądź absolwentem uczelni artystycznej. Każdy z uczestników zgłasza tylko jedną pracę koncepcyjną, która jest wizualizacją. Będzie ona dla jury informacją, jaką formę ostatecznie przyjmie praca artystyczna. Przesłane propozycje muszą być pozbawione znaków wodnych, podpisów i innych treści identyfikujących autora. Dzięki temu jury nie będzie wiedziało, z czyją pracą ma do czynienia, co jest gwarancją równych szans dla wszystkich uczestników.
„Sukces pierwszej edycji OKNOPLAST FOR ART był spektakularny i nie mieliśmy wątpliwości, że będziemy organizować kolejne edycje imprezy. Ponownie zapraszamy do udziału artystów z całej Europy. Nie ograniczamy wolności twórczej artystów w najmniejszym stopniu – można uczestniczyć w konkursie, będąc rysownikiem, grafikiem, malarzem, rzeźbiarzem, a nawet performerem. Jedno pozostaje niezmienne – obiektem, który musi być uwzględniony przez artystów podczas realizacji obiektów artystycznych, jest okno wyprodukowane przez OKNOPLAST. Dostarczymy je do pracowni artysty, aby to właśnie na nim wykonał swoją pracę” – mówi Magdalena Cedro-Czubaj, szefowa marketingu OKNOPLAST.
Do pierwszej edycji OKNOPLAST FOR ART zgłosiło się ponad dwustu artystów z Unii Europejskiej. Zwycięzcą został Jakub Słomkowski, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pozostałe miejsca na podium zajęli kolejno Andrzej Wełmiński i Mateusz Sak. Wysoki poziom konkursowych prac sprawił, że jury zadecydowało o przyznaniu siedmiu dodatkowych wyróżnień. Wszystkie nagrodzone projekty można było oglądać na wystawie organizowanej w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK we wrześniu 2023 roku.
„Potrzeba zorganizowania drugiej edycji była oczywista zarówno dla nas, jak i naszego mecenasa, którym jest OKNOPLAST. Tworzenie na oknie jest z pewnością niecodziennym wyzwaniem dla artysty. Jednak w poprzedniej odsłonie OKNOPLAST FOR ART widzieliśmy, że ten – wydawałoby się ekstrawagancki pomysł – może prowadzić do niezwykłych rezultatów artystycznych”. – komentuje Maria Anna Potocka, Dyrektor Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie.
Zasłuchaj się w 70 odcinku, w którym rozmawiam z Magdaleną Cedro – Czubaj Dyrektor Marketingu w grupie Oknoplast przede wszystkim o emocjach towarzyszących jury podczas obrad nad ponad 200. zgłoszonymi w 2023 r w pierwszej edycji konkursu projektami ale także:
-
- O tym jak polscy artyści wypadli na tle innych zgłoszeń z Europy.
- O błędach formalnych, które nie pozwoliły na dopuszczenie do konkursu 50 zgłoszonych projektów.
- O zwycięskich projektach i procesie ich realizacji.
- O tym skąd tak duża ilość wyróżnień.
- O tym czy możemy spodziewać się kolejnej edycji konkursu.
- O tym czy powstanie kolekcja sztuki Grupy Oknoplast.
- O współpracy biznesu z instytucją państwową.
- …oraz o tym za co Amerykanie kochają polskie okna 🙂
Zapraszam Cię do zasłuchania w 70 odcinku podcastu Konik Kreatywny.
Słuchaj na Spreaker Słuchaj na Spotify
Ubiegłorocznych zwycięzców i ich dzieła można poznać TUTAJ
Więcej informacji o konkursie: [LINK]
Regulamin konkursu: [LINK]
Wspieranie inicjatyw kulturalnych przez OKNOPLAST.
W całej prawie 30-letniej swojej historii OKNOPLAST wielokrotnie podejmował działania z zakresu promowania sztuki, realizując misję społecznej odpowiedzialności Grupy. W ciągu prawie trzech dekad swego istnienia firma wielokrotnie angażowała się we wspieranie inicjatyw kulturalnych, czego przykładem są m.in. kilkuletni mecenat wystawy sztuki z cyklu „Jasiński&Friends”, patronat nad Konkursem dla Młodych Architektów, partnerstwo konkursu Young Design dla młodych projektantów, a także partnerstwo konkursu European BEST Engineering Competition, międzynarodowego wydarzenia, mającego na celu wyłonienie młodych talentów inżynierskich. W październiku ub.r. firma objęła mecenatem Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.
Zasłuchaj się w 67 odcinku, w którym rozmawiam z moją gościnią Panią Magdaleno Cedro – Czubaj Dyrektor Marketingu Grupy Oknoplast:
- o inspiracjach współczesnymi mecenatami,
- o genezie narodzin idei bycia Mecenasem Sztuki przez markę OKNOPLAST,
- o wystawie Jakuba Juliana Ziółkowskiego i objęciu patronatem OKNOPLASTu Muzeum MOCAK w Krakowie,
- o międzynarodowym konkursie dla artystów „OKNOPLAST for ART”, regulaminie
- o oknie PAVA i tym dlaczego ten model został wybrany na konkursowe „płótno” dla artystów,
- o składzie jury konkursu,
- o poczatkach kolekcji sztuki OKNOPLASTu,
- a na koniec o tym jakiego koloru okna kochają Włosi, Francuzi i Polacy.
Zapraszam Cię do zasłuchania w 67 odcinku podcastu Konik Kreatywny.
Słuchaj na Spreaker Słuchaj na Spotify
Kursy online dla artystów. Sprawdź pełną ofertę w SKLEPIE Konika Kreatywnego.
_
Opinie artystów o moich konsultacjach znajdziesz tu: link