Wystawa solowa to ważne wydarzenie w życiu każdego artysty i artystki, czas kiedy przychodzi skonfrontować się z efektem kilkunastu miesięcy pracy.
To w jakiś sposób moment dychotomiczny – trudny, ciekawy, radosny, nieunikniony, jednocześnie proszący o kilka dodatkowych dni. Z pewnością to finał kończący trud transformacji rozmyślań na język zrozumiały dla odbiorców.
Dzieło to człowiek. Wystawa malarstwa Natalii Rybki w Van Rij Gallery
Wystawa: Dzieło to Człowiek. Malarstwo Natalii Rybki
Otwarcie: 14 października – sobota – godzina 15.00 – 17.00
Wystawa trwa do: 13 stycznia 2024
Adres: Van Rij Gallery, Sandomierska 243, 27-440 Ćmielów,
Kontakt: T: 79204 77 66 | biuro@galeria-rij.com | www.galeria-rij.com
Natalia Rybka urodzona w 1988 roku, mieszka i tworzy na Śląsku. Należy do tak zwanego „nowego pokolenia po ’89”, które wniosło świeże spojrzenie i nową energię do polskiego środowiska artystycznego. Jej prace zostały wcześnie docenione i wystawiane były w wielu renomowanych instytucjach sztuki między innymi w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Pawilonie Sztuki Ergo Hestia w Warszawie, Galerii Arsenał w Poznaniu, której początki działalności sięgają 1946 roku, czy Spectra Art Space w Warszawie, prowadzonej przez kolekcjonerów i mecenatów kultury, założycieli Fundacji Rodziny Staraków.
Artystka od samego początku swojej kariery cieszy się uznaniem krytyków i kuratorów, co zaowocowało zdobyciem prestiżowych nagród, takich jak „Artystyczna podróż Hestii” czy „Obraz roku 2015”, a także Grand Prix na 25. Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie.
Na indywidualnej wystawie pod tytułem „Dzieło to człowiek”, do której przygotowania trwały niemal dwa lata, zaprezentowane zostanie piętnaście obrazów olejnych. Duża część z nich będzie miała swój premierowy pokaz na otwarciu ekspozycji w Van Rij Gallery, pozostałe były prezentowane na międzynarodowych targach sztuki we Frankfurcie w 2022 roku.
W swoich pracach Natalia Rybka chętnie sięga do historiografii czy ikonografii pełnej warstw znaczeniowych i tajemniczych języków komunikacji. W języku wizualnym, artystka najczęściej dotyka tematów przyrody: lasów, drzew, kwiatów czy łąk, jednocześnie rozpościerając przed odbiorcą opowieść narracyjną. Doskonale radząc sobie ze środkami artystycznymi, przede wszystkim z kompozycją, światłem i cieniem, kolorystyką i detalicznością daje przyjemność z obcowania ze swoimi dziełami. Proponowana przez nią forma, odbierane zmysłami cechy obrazu są przyjemne, przepełnione naturą i kolorem.
Wciela się również w rolę myślicielki, posługując się wówczas wieloznaczeniowością i symboliką, snując długie opowieści o dzisiejszym, przeszłym i przyszłym świecie. W jej dziełach znajduje się wiele refleksji na temat sensu i istoty naszego życia. Jej prace emanują zrozumieniem sztuki, jednocześnie wyrażając unikalny głos artystyczny. Twórczość Natalii Rybki dotyka głębokich tematów związanych z metafizycznym wymiarem człowieka, skłaniając do refleksji nad jego podmiotowością. Kolory, kwiaty to również zagadki do odgadnięcia. Posługując się symboliką znaczeń kwiatów ujętych u kulturze, mitach, legendach i przypowieściach, malarka stara się odkryć rąbek tajemnicy uczuć postaci zaklętej w kwiatowym portrecie.
Twórczyni korzysta z dorobku pokoleń wielkich mistrzów, co nadaje jej pracom wielowymiarowość. Inspirują ją nazwiska na stałe wpisane do kanonu sztuki jak Magdalena Abakanowicz, James Turrell, Norman Rockwell czy Peter Breugel. Artystka, inspirując się wielkimi mistrzami, zyskuje kontekst, a jej dzieła stają się pomostem między przeszłością a teraźniejszością.
Sięgając do obrazu „Chory Bachus” Caravaggia dotyka tematu człowieczeństwa, skrywanych emocji i dramatu ludzkiego, jednocześnie podejmuje próbę interpretacji uczuć chłopca z obrazu, jego pozycji społecznej. Portret Natalii Rybki, gdzie pod symboliką kwiatów ukryta są znaczenia emocji mogą i powinny skłonić do refleksji i dyskusji na temat dzisiejszej kondycji społeczeństwa. Ról i kulturowych ram zachowań.
Podobna tematyka i zabieg formalny użyty został w obrazie z 2022 roku „Kobieta czy wazon?”, do którego punktem wyjścia był oraz z 1878 roku namalowany przez Henryka Siemiradzkiego pt. „Wazon czy kobieta.”. Pozycja, traktowanie kobiet oraz ich status są niewątpliwie tematem dnia dzisiejszego, zmian kulturowych które dzieją się na naszych oczach, Natalia Rybka dotyka pozornych znaczeń i treści, ukryte są one za czerwoną i białą tkaniną mający swój pierwowzór 145 lat wcześniej.
Natalia Rybka sama podczas procesu twórczego stwarza dla siebie przestrzeń nasyconą opowieścią. Tak jak było to podczas malowania obrazu „Pandrioszka”, kiedy zanurzała się w treść książki o tym samym tytule autorstwa Krystyny Kurczab-Redlich, która w swoim reportażu snuje opowieść o krajobrazie Rosji lat 90. XX w., jej zmian politycznych, obyczajowych oraz społecznych. Autorka dotyka sztuki i kultury, religii i folkloru, bolesnej codzienności, braku wolności, cierpienia. I to wszystko w kontekście ataku na Ukrainę przez Rosję.
Obraz Natalii Rybki „Pandrioszka” jest częścią tryptyku powstałego w wyniku rozważań i przemyśleń zrodzonych na kanwie wybuchu wojny. Artystka wkomponowuje w centralną część obrazu wielki pień drzew oraz estetyczne tkaniny w barwach narodowych krajów. W pozostałych dwóch częściach tryptyku widzimy barwy narodowe Polski i Ukrainy.
Monograficzna wystawa odkrywa przed miłośnikami sztuki wiele tajemnic w niepowtarzalnym kontekście miejsca, którego surowość hal pofabrycznych, kryje w sobie ducha przeszłych pokoleń związanych z manufakturą porcelany. Odbiorców czekają niezapomniane doznania stworzone przez oniryczny świat Natalii Rybki.
VAN RIJ GALLERY
Galeria Van Rij, założona w 2012 roku przez Katarzynę Rij – marszandkę, kuratorkę i historyczkę sztuki, to jedno z ważniejszych miejsc na mapie polskiego rynku sztuki. Od momentu swojego powstania, galeria odgrywa kluczową rolę w promowaniu artystów, zarówno polskich, jak i zagranicznych, którzy reprezentują różnorodność i innowację w sztuce. Jej misją jest nie tylko prezentowanie dzieł artystycznych, ale także budowanie dialogu pomiędzy sztuką a społeczeństwem, kształtowanie świadomości kulturowej oraz wspieranie równości i różnorodności.
Galeria Van Rij swoją działalność rozpoczęła od odważnego kroku – inauguracyjnej wystawy prac Lubomira Tomaszewskiego (1923 – 2018) w Pałacu Narodów w Genewie w Szwajcarii. Od tego momentu nieprzerwanie przyciąga uwagę miłośników sztuki i krytyków, prezentując dzieła artystów, których twórczość łączy tradycję z nowoczesnością. Galeria mieści się w dwóch siedzibach w Ćmielowie w starych halach fabryki porcelany oraz w Krakowie. Jest członkiem międzynarodowej organizacji CINOA oraz Stowarzyszenia Antykwariuszy i Marszandów Polskich. Jednym z kluczowych elementów programu galerii jest jej zaangażowanie w promowanie równości płci i niwelowanie obszarów dyskryminacji. Poprzez różnorodność perspektyw, galeria tworzy miejsce, w którym mieszają się tradycja i nowoczesność, przeszłość i teraźniejszość. To przestrzeń, w której artysta jest jak lustro, odbijając zmieniający się świat i wyzwania społeczne.
Współpraca z cenionymi polskimi i międzynarodowymi artystami, takimi jak Paweł Orłowski, Lubomir Tomaszewski, Tamara Berdowska, Natalia Rybka, Olga Ząbroń, Rafał Olbiński, Józef Wilkoń, a także Masakazu Miyanaga, Dmytro Shavala czy Rogério Timóteo to nie tylko zaszczyt, ale także dowód na zaufanie, jakie galeria zdobyła na przestrzeni lat. Galeria Van Rij nie tylko wystawia ich prace, ale także daje im przestrzeń do rozwoju i wyrażania swoich idei.
Nieustannie poszerzając swoją działalność, galeria bierze udział w międzynarodowych targach sztuki, co pozwala jej artystom zyskać uznanie na światowej scenie. Jednocześnie, poprzez działalność wydawniczą, promuje ona ich dorobek artystyczny.
W najnowszym programie galerii widoczna jest koncentracja nad interdyscyplinarnością i prowadzeniem badań nad pracą artystyczną. Jej nowe inicjatywy, takie jak współpraca z kuratorami gościnnymi czy wystawy zagraniczne, pozwalają na budowanie jeszcze silniejszych relacji z instytucjami publicznymi i prywatnymi, a także na promowanie sztuki jako narzędzia dialogu społecznego.
Galeria Van Rij to miejsce wystaw, w której sztuka łączy się z humanizmem, jak i przestrzeń gdzie artyści i artystki, przez swoją sztukę są świadkami zmieniającego się świata, gdzie równość płci i różnorodność są cenione, a innowacja i tradycja idą w parze. To miejsce, które nie tylko prezentuje sztukę, ale także kształtuje naszą kulturę i społeczeństwo.
#patronmedialny KoniKreatywny.pl