21. edycja Warszawskich Targów Sztuki – jednej z najważniejszych corocznych imprez kulturalnych
W tym roku będziemy gościć ponad 120 wyselekcjonowanych galerii sztuki współczesnej i antykwariatów oraz domów aukcyjnych z całej Polski.
To jedyne takie miejsce w którym można obejrzeć/kupić ponad 1500 obiektów uznanych artystów, takich jak: Rajmund Ziemski, Stefan Fijałkowski, Ewa Kuryluk, Jarosław Modzelewski, Stanisław Dróżdż, Marek Chlanda, Jan Dobkowski, Beata Czapska oraz prace młodszego pokolenia – Wiktora Gałki, Małgorzaty Dawidek-Gryglickiej, Andrzeja Kuliga, Dawida Czycza, Olgi Bojarskiej, Edyty Hul, Pawła Orłowskiego, Moniki Szwed, Łukasza Krupskiego. Po raz kolejny będą też do nabycia prace Kolekcji Friends Fundacji Katarzyny Kozyry, m.in. Katarzyny Kozyry, Natalii LL, Zofii Kulig i Ewy Partum. Dla koneserów sztuki dawnej antykwariaty wystawią obrazy, rzeźby wybitnych przedwojennych twórców.
Pokazywane na targach prace pochodzą z różnych okresów, tworzone w różnorodnych technikach i stylach. Zdecydowanie najbogatsza będzie oferta sztuki współczesnej i najnowszej. Oprócz obrazów, rzeźb, grafiki, plakatów dostępne będzie też rzemiosło artystyczne, wyjątkowy dizajn oraz wydawnictwa artystyczne.
– Tegoroczna edycja znowu trochę „rozepchnie” przestrzenie ekspozycyjne i edukacyjne. Tym razem zapraszamy do Hali nr 3 w głównym kompleksie targowym EXPO XXI. Liczę, że uda się nam po raz kolejny zaskoczyć odwiedzających skalą, jakością oraz interesującą ofertą. Z pewnością będzie to prawdziwa uczta dla dusz otwartych na piękno i przypływ nowej energii, która zawsze towarzyszy oglądaniu sztuki. Targi to także miejsce, gdzie spotykają się kuratorzy, muzealnicy, artyści, galerzyści, kolekcjonerzy, wszyscy którym sztuka jest bliska. W tym roku przedłużamy godziny otwarcia Targów w ramach programu VIP. Osoby z tej listy będą mogły w piątek, czyli jeszcze przed dniami otwartymi dla szerokiej publiczności obejrzeć całą ekspozycję oraz dokonać pierwszych zakupów – mówi Piotr Lengiewicz, Prezes Rempex-u, Organizatora WTS.
Od dłuższego już czasu zalecana jest dywersyfikacja portfela inwestycyjnego, część funduszy powinna być przeznaczona na artinwestyce.
– Na Targach mamy przegląd rynkowej oferty, który artysta i w jakiej cenie znajduje odbiorców. Jest na tyle bogata, że o konkretnym wyborze decyduje tylko zasobność portfela i oczywiście gust, którym powinniśmy się kierować. Naczelna wskazówka dla początkującego kolekcjonera. Będzie też sztuka dostępna właściwie dla każdego. Prace na papierze, czy początkujących artystów zawsze są zdecydowanie tańsze – mówi Kama Zboralska, dyr. programowa WTS.
Organizatorzy Warszawskich Targów Sztuki od początku istnienia ogromną wagę przywiązują do części edukacyjnej.
Misją Targów jest popularyzowanie sztuki, m.in. poprzez organizowanie towarzyszących wystaw. Wcześniej pokazywaliśmy rzeźby Magdaleny Abakanowicz, malarstwo Wojciecha Fangora, Jacka Malczewskiego, Tadeusza Kantora oraz dokonania młodych artystek „(Woman Art Power”, część ekspozycji MCSW Elektrownia w Radomiu).
W tym roku zaprezentujemy wystawę „Instynkt pierwotny” Eugeniusza Markowskiego (1912-2007), wybitnego malarza, scenografa, grafika, dziennikarza, dyplomaty. Jednego z czołowych polskich awangardowych twórców, prekursora Neue Wilde. W 1963 roku reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo. Jego prace zasilają kolekcje m.in.: Museu de Arte Moderna w Sao Paulo, Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu oraz Wrocławiu. Główna fascynacja i inspiracja Eugeniusza Markowskiego to osobliwe przeciwieństwo – gwałtowny rozwój nowoczesnych technologii i drzemiące w nas od wieków te same naturalne instynkty. Jego prymitywni bohaterowie, zawsze nadzy z lubieżnym uśmieszkiem, zdeformowani, groteskowo śmieszni, zarazem tragiczni stają się metaforą dramatu ludzkiego losu. Dominują uczucia rozpalone do czerwoności, dosłownie i w przenośni. Artysta kontrastowo zestawiał czerwień, zieleń, żółć, czerń – kolor jest wartością nadrzędną w stosunku do formy. Markowski nigdy nie poddawał się nowym trendom. Do końca został wierny barwnej, żywiołowej ekspresji.
Kolejna wystawa: „Wojciech Weiss, Józef Jarema, Andrzej Fogtt – 3 drogi dochodzenia do awangardy” (Mecenas Wystawy MB Motors Mercedes-Benz). Trzech malarzy, trzech wizjonerów, trzy epoki – początek XX wieku, czasy powojenne i współczesność. Wczesny ekspresjonizm potem malarstwo przesuniętej rzeczywistości u Weissa ( (1875-1950), u Jaremy (1900-1974) przedkantorowski teatr Cricot i gra z materią malarską aż ku jej całkowitej autonomii, u Fogtta (1950) wychodzenie z doświadczeń op-artu i pop-artu w kierunku metafizyki żywiołów niosących w sobie całą energię wirującego wszechświata.
Zofia Weiss – kuratorka, właścicielka krakowskiej Zofia Weiss Gallery pokazuje trzy ikony polskiego malarstwa, z okresu przeszło 100 lat. Spięte wspólną ideą – dążenia ku awangardzie. Prywatnie wnuczka Wojciecha Weissa, łączy twórczość swojego dziadka – malarza Młodej Polski i Międzywojnia, uznanego przez krytyków za protoekspresjonistę, z dokonaniami Józefa Jaremy, wywodzącego się z grona kapistów z którym przez lata wymieniali uwagi na temat rodzących się nowych tendencji w sztuce. Do tego zestawu kuratorka dołączyła współczesnego klasyka Andrzeja Fogtta, któremu pozycję w sztuce daje niezaprzeczalny temperament ekspresjonisty a autonomiczne pojmowanie kosmosu, w którym odnajduje zarówno porządek jak i piękno, pozwala mu budować struktury obrazów o wielkiej rozpiętości.
Ekspozycja „Juliusz Sokołowski.„Fangor” polskiej fotografii” dla wielu okaże się dużym zaskoczeniem możliwościami jakie daje fotografia, nadal u nas niedoceniane medium.
Juliusz Sokołowski (1958) najpierw uznany fotograf architektury i pejzaży. Teraz twórca abstrakcyjnych prac z centralnie umieszczonym okręgiem – uniwersalnym, ponadczasowym symbolem harmonii, nieskończoności i kosmicznego porządku.
Rozmyte, przenikające się na krawędziach kolory sprawiają wrażenie jakby te koła pulsowały, czasem wręcz wychodziły poza ramy fotografii. Sokołowski wykorzystuje zasady optyki, poszerzając jej granice. Nawiązuje dialog z dziełami zarówno światowych mistrzów fotografii m.in. Hiroshi Sugimoto i Thomas Ruff, jak i malarzy – Wojciecha Fangora i Victora Vasarely’ego. Podobnie jak oni stosuje iluzję optyczną, kontrasty kolorystyczne charakterystyczne w sztuce op-artu. Punktem wyjścia jego zdjęć są tak jak w twórczości Kantora przedmioty zdegradowane, m.in. butelki, nakrętki, stare ręczniki. Prace prezentowane na wystawie „Juliusz Sokołowski.„Fangor” polskiej fotografii” pochodzą z Kolekcji Kantoru Sztuki.
W ramach części edukacyjnej jak zwykle odbędą się cieszące zawsze dużym zainteresowaniem eksperckie wykłady i panele dyskusyjne m.in.
„Kolekcja – łatwiej zacząć niż skończyć – dylematy kolekcjonera” (Jarosław Przyborowski Signum Foundation, prof. Andrzej Strzałecki), o Biennale w Wenecji i Malta Biennale 2024, o planach Muzeum Sztuki Nowoczesnej związanych z nową siedzibą.
Zapraszamy już teraz na Spotkania z rzeźbiarkami tworzącymi w różnych materiałach – Beatą Czapską, Aleksandrą Liput, Aleksandrą Kujawską i Iwoną Demko oraz z malarzem Jackiem Yerką oraz działającymi w różnych mediach Arturem Żmijewskim i Pawłem Althamerem. Z pewnością wielu zainteresuje też wykład o Sztucznej Inteligencji.
Ostatnią edycję Warszawskich Targów Sztuki w ciągu niecałych 3. dni odwiedziło ponad 11. 000 osób !
Kama Zboralska, dyr. programowy WTS
21. Warszawskie Targi Sztuki
EXPO XXI, ul. Prądzyńskiego 12/14 Warszawa
23-24.11. 2024
Program wydarzeń: warszwaskietargisztuki.pl
FB @warszawskietargisztuki
IG @warszawskietargisztuki
21 Warszawskie Targi Sztuki. Wystawy.
„Instynkt pierwotny” Eugeniusz Markowski
„Wojciech Weiss, Józef Jarema, Andrzej Fogtt – 3 drogi dochodzenia do awangardy”
„Juliusz Sokołowski Fangor polskiej fotografii”
21 Warszawskie Targi Sztuki. Program.
23.11. Sobota
Godz. 12.00. „Najważniejsze są sny”- spotkanie z artystą Jackiem Yerką – prowadzenie Konrad Szukalski, D.A. Agra – Art
Godz. 13.30. Jedne z najważniejszych wydarzeń artystycznych 2024 roku: Biennale Sztuki w Wenecji – Marta Czyż (kuratorka polskiego pawilonu), Natalia Bradbury (kuratorka polskiego pawilonu Malta Biennale 2024) oraz Anna Muszyńska (kuratorka „In the First Person” wystawy Andrzeja Wróblewskiego, towarzyszącej Biennale Sztuki w Wenecji) – prowadzenie Anna Jankowska (dziennikarka, Artinfo.pl)
Godz. 15.00. „Kolekcja – łatwiej zacząć niż skończyć – dylematy kolekcjonera” – Jarosław Przyborowski, kolekcjoner, Signum Foundation oraz prof. Andrzej Strzałecki, kolekcjoner, autor albumu ”Artystyczne zbiory Strzałeckich”, o jednej z najwspanialszych kolekcji prywatnych tworzonych przez pięć pokoleń rodu Strzałeckich – prowadzenie Ryszard Kruk (twórca i redaktor portalu www.kolekcjonerstwo.pl, członek Kapituły Nagrody im. Feliksa Jasieńskiego)
Godz. 16.30. „Sztuczna Inteligencja – korzyści i zagrożenia” – prowadzenie dr. Leszek Bukowski, specjalista w dziedzinie przetwarzania języka naturalnego
Godz. 17.30. „Manifest Sztuki” z udziałem kolektywu artystów: Mateusz Bal, Dariusz Mlącki, Ryszard Ługowski, Paulina Sylwestrowicz, Iga Święcicka, Robert Żbikowski – prowadzący Bogusław Jasiński (filozof), Grzegorz Borkowski (filozof).
24.11. niedziela
Godz. 12.00. Spotkanie z Arturem Żmijewskim i Pawłem Althamerem „Indywidualizm, kolektyw a praca w duecie: pytania o sprawczość sztuki” – prowadzący prof. dr hab. Marta Smolińska oraz Ryszard Łazorczyk (Galeria SZOKART)
Godz. 13.30. „Rzeźba w poszukiwaniu formy” – artystki: Beata Czapska, Aleksandra Liput, Aleksandra Kujawska, Iwona Demko – prowadzenie Piotr Starzyński („Polityka”)
Godz. 15. 00. „Nowe wyzwania w nowej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie” – prowadzenie Joanna Mytkowska (dyrektorka MSN)
Godz. 16:30. „Neosurrealizm – nowe trendy w światowej sztuce” – spotkanie z malarzem, rzeźbiarzem Wojciechem Siudmakiem, prowadzenie Dominik Zieliński (Galeria ToTuart)
Spotkania na stoiskach.
23.11. (sobota), godz. 13.30 – 15.00 – ToTuArt, promocja książki „Siudmak. Twórczość rzeźbiarska”. Spotkanie z Dominikiem Zielińskim, autorem książki oraz z artystą.
24.11. (niedziela), godz. 14.00 – 16.00, Stoisko Wydawnictwa „Zachęta”, Spotkanie z Katarzyną Stanny, autorką książki „Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji”
#patronatmedialny KoniKreatywny
Zapraszam Cię do zasłuchania w 75 odcinku podcastu Konik Kreatywny. Moimi gośćmi są pan Piotr Lengiewicz, prezes D.A. Rempex, pomysłodawcę i od pierwszej edycji organizatora Warszawskich Targów Sztuki oraz pani Kama Zboralska, od 7. edycji Dyrektor Programową Warszawskich Targów Sztuki. Autorkę rankingów: „Kompas Sztuki” i „Kompas Młodej Sztuki” publikowanych od 2008 r czyli 15 lat na łamach „Rzeczpospolitej”. Promotorkę sztuki, autorkę książek.
Słuchaj na Spreaker Słuchaj na Spotify
Piotr Lengiewicz – Pomysłodawca i od pierwszej edycji organizator Warszawskich Targów Sztuki. Prezes Domu Aukcyjnego „Rempex”, który powstał w 1989 r. Przez ponad 30 lat działalności „Rempex” zorganizował blisko 500 wystaw oraz różnego rodzaju aukcji dzieł sztuki i antyków, w tym wiele aukcji specjalistycznych. Współuczestniczył i pomagał w przygotowaniu wielu aukcji charytatywnych.
Kama Zboralska – Propagatorka sztuki, kuratorka. Inicjatorka „Kompasu Młodej Sztuki” i „Kompasu Sztuki”. Autorka m.in. cyklu książek: „Sztuka inwestowania w Sztukę. Przewodnik po galeriach”, albumu „Galeria (-1) Polski Komitet Olimpijski. Wystawy sztuki współczesnej 2006–2016” (2016), „101 polskich artystów współczesnych. Wybitnych, uznanych, debiutujących” (2019) oraz publikacji „Kierunek -Sztuka” (2022). Kuratorka i inicjatorka powstania Galerii (-1) Polskiego Komitetu Olimpijskiego (2006-2023). Od 2012 roku dyrektorka artystyczna Warszawskich Targów Sztuki. Członkini Rady Programowej OmenaArt Foundation. Prowadzi wykłady m.in. na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Członkini i stypendystka ZAiKS-u.
Laureatka Złotego i srebrnego medalu „Za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego” przyznanych przez PKOI w dowód uznania za działalność w dziedzinie sport i sztuka
Nagrody Kolekcjonerstwo – nauka i upowszechnianie im. Feliksa „Manggha” Jasieńskiego za rok 2021, w kategorii dziennikarz Nagrody Ambasador Promocji Sztuki przyznawanej przez Instytut Biznesu (2022).