Odcinek 48 / Poradnik dla kolekcjonerów. Jak dbać o dzieła sztuki w naszych domach. Rozmowa z konserwatorką dzieł sztuki – Joanną Sitnik – Van Hasselt

Odcinek 48 / Poradnik dla kolekcjonerów. Jak dbać o dzieła sztuki w naszych domach. / Fot. Zdjęcie z domeny publicznej. Fragment obrazu Andrea del Sarto, Head of the Madonna.

Zapraszam Cię na rozmowę o tym jak dbać o dzieła sztuki w naszych domach.

01 września miała miejsce premiera e-booka „Jak dbać o dzieła sztuki” autorstwa mojej gościni Joanną Sitnik van Hasselt, specjalistką od konserwacji i restauracji dzieł sztuki a także założycielką Eukon Conservation, które zajmuje się prowadzeniem szkoleń dla konserwatorów dzieł sztuki.

Temat właściwego „sprzątania”, dbania o dobrą kondycję różnych obiektów sztuki a przede wszystkim sztuki aktualnej, czyli tworzonej przez twórców żyjących, współczesnych nam, chodził mi po głowie już od kilku miesięcy.

Szukałam jednak odpowiedniego partnera do rozmowy. I tak trafiłam na profesjonalny instagramowy profil Joasi @konserwacjamalarstwa.

Zapraszam Cię do zasłuchania w 48 odcinku podcastu Konik Kreatywny. 

Słuchaj na Spreaker Słuchaj na Spotify

Fot. Archiwum Joanny Sitnik Van Hasselt. Konserwatorka przy pracy.
e-Book „Jak dbać o dzieła sztuki? Poradnik dla kolekcjonerów malarstwa i fotografii” Joanna Sitnik – Van Hasselt. / Kliknij i przejdź do sklepu /

Ebook „Jak dbać o dzieła sztuki” jest pierwszym w Polsce praktycznym poradnikiem dla każdego kto posiada w domu choć jeden obraz bądź fotografie. Jako konserwatorka dzieł sztuki pragnę podzielić się z wami zasadami i radami dotyczącymi dbania o obiekty artystyczne. Nie jest to ebook uczący konserwacji dzieł sztuki, ponieważ to zostawmy specjalistom. Opowiem o tym, jak dbać o własną kolekcję dzieł sztuki, czego nie robić, aby nie zaszkodzić obiektom oraz na co zwrócić uwagę aby dzieła w dobrym stanie mogły cieszyć kolejne pokolenia.


Dla słuchaczy Konika Kreatywnego mam kod rabatowy: konikreatywny (jedno „k” w środku) o wartości – 20%, który umożliwi Ci zakup ebooka „Jak dbać o dzieła sztuki” ze zniżką. Kod jest ważny od 09.09 do 16.09


Rozdziały:

1. Najczęstsze zniszczenia
2. Ekspozycja
3. Magazynowanie
4. Oprawa
5. Transport
6. Opieka konserwatora
7. Dokumentacja

Bonus: Słowniczek kolekcjonera

Ilość stron: 61

Kup e-book „Jak dbać o dzieła sztuki. Poradnik kolekcjonera malarstwa i fotografii” – sklep


Odwiedź profil na instagramie @konserwacjamalarstwa


 

W ramach publikacji, poprosiłam o komentarz 5 -cioro cenionych przeze mnie artystów współczesnych, którzy tworzą w odmiennych technikach. Każdy z zaproszonych twórców opisał w jaki sposób zabezpiecza stworzone dzieła tak by zachowały one jak najdłużej dobrą kondycję.

 

Norbert Delman, „Only Imaginary” sculpture from the cycle „Leftovers”, 30 x 7 x 60 cm, sculpture, 2021. Malowana sklejka, Pianka PU, Opaski uciskowe.
„Moje rzeźby są pokryte zabezpieczającą warstwą lakieru niemniej są one wrażliwe na promienie UV oraz na wodę. Należy je czyścić suchym miękkim pędzelkiem”. /Norbert Delman/

 

Anna Kruhelska, Untitled 104, 70 x 100 cm, paper, 2021 r.

„Swoje prace umieszczam w wykonywanych dla mnie na zamówienie
drewnianych ramach skrzynkowych, które zabezpieczają je przed kurzem i
uszkodzeniami mogącymi powstać podczas przypadkowego dotkięcia pracy
ręką. Dodatkowo używam szyb muzealnych, które chronią pracę przed
promieniami UV. Do czyszczenia szyby zalecam używania ściereczki
bawełnianej lub z mikrofibry zwilżonej środekiem czyszczący bez
amoniaku”. /Anna Kruhelska/

Agata Hećman, cykl Draperies, 24 x 18 x 4 cm

„Obrazy zabezpieczam bezzapachowym lakierem akrylowym ( najcześciej matowym). To lakier na bazie żywicy akrylowej, krzemionki i tempertyny. Dzięki temu prace nie zmieniają kolorów, powierzchnia zabezpieczona jest  przed kurzem i mniej podatna na wilgoć. Prace czyści się wyłącznie na sucho, za pomocą pędzla z miękkim włosiem”. /Agata Hećman/

 

#dlaartystów KURSY ONLINE. EBOOK. KONSULTACJE. Kliknij w obrazek i przejdź do sklepu >>

 

Piotr Trusik, Cykl „Empty Places” No.6, Destiny Letters, 150 x 100 cm, 2021 r
Piotr Trusik, Cykl „Empty Places” No.6, Destiny Letters, 150 x 100 cm, 2021 r. DETAL.

„Malarstwo impastowe składającego się z wielu warstw bardzo często charakteryzuje moje malarstwo. Tak zwane ,,mięso malarskie”, malarstwo materii jest u mnie jedynie narzędziem do opowiadania o treści w danym cyklu prac, a nie samym działaniem formalnym, które mówi tylko o kompozycji, kolorze czy fakturze płótna.

Pod względem procesu technologicznego, częste zdrapywanie, naruszanie warstw
i dodawanie kolejnych, może potęgować ruch i straty spowodowane luzem płótna. Aby praca przetrwała bardzo długi czas, konieczne jest podparcie płótna aby uniknąć ruchu. Tworząc prace, która będzie jednolita w sposób fizyczny. Delikatne i luźne obszary faktury należy wypełnić klejem depresyjno akrylowym.

Ważnym również czynnikiem jest używanie farb najwyższej jakości, z wysoką zawartością pigmentu, najlepiej naturalnego, gwarantującego wieloletnią trwałość powłoki i koloru (około 100 lat).

Po całkowitym wyschnięciu pracy, powinna być ona zabezpieczona werniksem na bazie damary. /Piotr Trusik/

 

Julia Curyło, „Matka Boska Międzyplanetarna”, olej i akryl na płótnie, tkanina, cekiny, 180 x 150 cm, 2020 r.
Julia Curyło, „Matka Boska Międzyplanetarna”, olej i akryl na płótnie, tkanina, cekiny, 180 x 150 cm, 2020 r.

„Obrazy olejne zabezpieczam werniksem na bazie żywicy, najczęściej matowym lub satynowym w płynie lub sprayu. Nakładam go gdy farba jest całkowicie sucha, czyli po upływie około roku. Powierzchnia obrazu staje sie jednolita, a kolory nasycone.

W niektórych z moich obrazów pojawiają się elementy rysunku np. pastelą na farbie akrylowej. Jest to delikatne medium, podatne na uszkodzenia dlatego fragmenty z użyciem pasteli zabezpieczam sykatywą w sprayu.

Prace, które zawierają elementy assamblagu np. zatopione w żywicy elementy – kwiaty, pióra, male plastikowe zabawki, fragmenty materiałów czy inne wystające elementy zalecam czyścić z kurzu za pomocą miękkiego suchego pędzla zaś gładką powierzchnie żywicy przecierać suchą szmatką”. /Julia Curyło/

 


Fot. Archiwum Joanny Sitnik Van Hasselt. W pracowni.

BIOGRAM.

Joanna Sitnik-Van Hasselt to specjalistka od konserwacji dzieł sztuki – malarstwa, fotografii oraz sztuki współczesnej. Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych instytucjach w Belgii oraz Holandii. W tym czasie konserwowała dzieła zarówno z kolekcji niderlandzkich i belgijskich muzeów i instytucji publicznych, domów aukcyjnych oraz prywatnych kolekcji. Pracowała m.in. z dziełami dawnych mistrzów takich jak Aleksander Keirincx, Lucas Gassel, Modgiliani, Rik Wouters czy artystów współczesnych jak Asli Çavuşoğlu. Aktualnie prowadzi własną pracownię konserwatorską.

Konik Kreatywny
Konik Kreatywny

Konik Kreatywny to blog o ciekawych ludziach,
produktach i ideach.
Zawsze w smak tym,
którzy lubią się zainspirować.

Nazywam się Katarzyna Moczulska. Piszę dość szeroko o sztuce tworzenia z pasją.

Na razie brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres mailowy nie będzie opublikowany.