Zapraszam Cię na rozmowę o tym jak dbać o dzieła sztuki w naszych domach.
01 września miała miejsce premiera e-booka „Jak dbać o dzieła sztuki” autorstwa mojej gościni Joanną Sitnik van Hasselt, specjalistką od konserwacji i restauracji dzieł sztuki a także założycielką Eukon Conservation, które zajmuje się prowadzeniem szkoleń dla konserwatorów dzieł sztuki.
Temat właściwego „sprzątania”, dbania o dobrą kondycję różnych obiektów sztuki a przede wszystkim sztuki aktualnej, czyli tworzonej przez twórców żyjących, współczesnych nam, chodził mi po głowie już od kilku miesięcy.
Szukałam jednak odpowiedniego partnera do rozmowy. I tak trafiłam na profesjonalny instagramowy profil Joasi @konserwacjamalarstwa.
Zapraszam Cię do zasłuchania w 48 odcinku podcastu Konik Kreatywny.
Słuchaj na Spreaker Słuchaj na Spotify
Ebook „Jak dbać o dzieła sztuki” jest pierwszym w Polsce praktycznym poradnikiem dla każdego kto posiada w domu choć jeden obraz bądź fotografie. Jako konserwatorka dzieł sztuki pragnę podzielić się z wami zasadami i radami dotyczącymi dbania o obiekty artystyczne. Nie jest to ebook uczący konserwacji dzieł sztuki, ponieważ to zostawmy specjalistom. Opowiem o tym, jak dbać o własną kolekcję dzieł sztuki, czego nie robić, aby nie zaszkodzić obiektom oraz na co zwrócić uwagę aby dzieła w dobrym stanie mogły cieszyć kolejne pokolenia.
Dla słuchaczy Konika Kreatywnego mam kod rabatowy: konikreatywny (jedno „k” w środku) o wartości – 20%, który umożliwi Ci zakup ebooka „Jak dbać o dzieła sztuki” ze zniżką. Kod jest ważny od 09.09 do 16.09
Rozdziały:
1. Najczęstsze zniszczenia
2. Ekspozycja
3. Magazynowanie
4. Oprawa
5. Transport
6. Opieka konserwatora
7. Dokumentacja
Bonus: Słowniczek kolekcjonera
Ilość stron: 61
Kup e-book „Jak dbać o dzieła sztuki. Poradnik kolekcjonera malarstwa i fotografii” – sklep
Odwiedź profil na instagramie @konserwacjamalarstwa
W ramach publikacji, poprosiłam o komentarz 5 -cioro cenionych przeze mnie artystów współczesnych, którzy tworzą w odmiennych technikach. Każdy z zaproszonych twórców opisał w jaki sposób zabezpiecza stworzone dzieła tak by zachowały one jak najdłużej dobrą kondycję.
„Swoje prace umieszczam w wykonywanych dla mnie na zamówienie
drewnianych ramach skrzynkowych, które zabezpieczają je przed kurzem i
uszkodzeniami mogącymi powstać podczas przypadkowego dotkięcia pracy
ręką. Dodatkowo używam szyb muzealnych, które chronią pracę przed
promieniami UV. Do czyszczenia szyby zalecam używania ściereczki
bawełnianej lub z mikrofibry zwilżonej środekiem czyszczący bez
amoniaku”. /Anna Kruhelska/
„Obrazy zabezpieczam bezzapachowym lakierem akrylowym ( najcześciej matowym). To lakier na bazie żywicy akrylowej, krzemionki i tempertyny. Dzięki temu prace nie zmieniają kolorów, powierzchnia zabezpieczona jest przed kurzem i mniej podatna na wilgoć. Prace czyści się wyłącznie na sucho, za pomocą pędzla z miękkim włosiem”. /Agata Hećman/
„Malarstwo impastowe składającego się z wielu warstw bardzo często charakteryzuje moje malarstwo. Tak zwane ,,mięso malarskie”, malarstwo materii jest u mnie jedynie narzędziem do opowiadania o treści w danym cyklu prac, a nie samym działaniem formalnym, które mówi tylko o kompozycji, kolorze czy fakturze płótna.
Pod względem procesu technologicznego, częste zdrapywanie, naruszanie warstw
i dodawanie kolejnych, może potęgować ruch i straty spowodowane luzem płótna. Aby praca przetrwała bardzo długi czas, konieczne jest podparcie płótna aby uniknąć ruchu. Tworząc prace, która będzie jednolita w sposób fizyczny. Delikatne i luźne obszary faktury należy wypełnić klejem depresyjno akrylowym.
Ważnym również czynnikiem jest używanie farb najwyższej jakości, z wysoką zawartością pigmentu, najlepiej naturalnego, gwarantującego wieloletnią trwałość powłoki i koloru (około 100 lat).
Po całkowitym wyschnięciu pracy, powinna być ona zabezpieczona werniksem na bazie damary. /Piotr Trusik/
„Obrazy olejne zabezpieczam werniksem na bazie żywicy, najczęściej matowym lub satynowym w płynie lub sprayu. Nakładam go gdy farba jest całkowicie sucha, czyli po upływie około roku. Powierzchnia obrazu staje sie jednolita, a kolory nasycone.
W niektórych z moich obrazów pojawiają się elementy rysunku np. pastelą na farbie akrylowej. Jest to delikatne medium, podatne na uszkodzenia dlatego fragmenty z użyciem pasteli zabezpieczam sykatywą w sprayu.
Prace, które zawierają elementy assamblagu np. zatopione w żywicy elementy – kwiaty, pióra, male plastikowe zabawki, fragmenty materiałów czy inne wystające elementy zalecam czyścić z kurzu za pomocą miękkiego suchego pędzla zaś gładką powierzchnie żywicy przecierać suchą szmatką”. /Julia Curyło/
BIOGRAM.
Joanna Sitnik-Van Hasselt to specjalistka od konserwacji dzieł sztuki – malarstwa, fotografii oraz sztuki współczesnej. Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych instytucjach w Belgii oraz Holandii. W tym czasie konserwowała dzieła zarówno z kolekcji niderlandzkich i belgijskich muzeów i instytucji publicznych, domów aukcyjnych oraz prywatnych kolekcji. Pracowała m.in. z dziełami dawnych mistrzów takich jak Aleksander Keirincx, Lucas Gassel, Modgiliani, Rik Wouters czy artystów współczesnych jak Asli Çavuşoğlu. Aktualnie prowadzi własną pracownię konserwatorską.