„Układy Binarne” w ArtTrakt. Wystawa prac Małgorzaty Kosiec i Tomasza Koclęgi

Wystawa „Układy Binarne” w ArtTrakt, we Wrocławiu. Wystawa prac Małgorzaty Kosiec i Tomasza Koclęgi.

„Układy binarne” – wystawa prac Małgorzaty Kosiec i Tomasza Koclęgi.

Kuratorka: Ida Smakosz-Hankiewicz
Wystawa jest otwarta: 10.11.2022- 10.12.2022
Galeria Arttrakt, ul. Ofiar Oświecimskich 1/1, Wrocław


Konik Kreatywny ma zaszczyt być patronem medialnym wydarzenia.


 

„Układy binarne” to wystawa która w centrum stawia figurę człowieka. Człowieka widzianego z rożnych, wydawałoby się przeciwstawnych perspektyw : malarskiej i rzeźbiarskiej, kobiecej i męskiej. Celowo odwołuje się do pojęcia binarności które określa kontrast między dwoma przeciwieństwami.

Mimo że Tomaszowi Koclędze i Małgorzacie Kosiec bliska jest idea uniwersalizacji wizerunku człowieka to jest ona w pewnym sensie przedstawiona również przez pryzmat tożsamości płciowej. Przestrzenne i trójwymiarowe rzeźby postaci męskich zestawione zostały z malarskimi portretami kobiet, których głębia uchwycona została na dwuwymiarowej płaszczyźnie płótna.

Człowiek Tomasza Koclęgi to everyman pozbawiony twarzy, zmagający się z przeciwnościami losu i z bolesnością ciężaru cielesności. W obrazach Małgorzaty Kosiec jednostka zdaje się być przeciwstawiona wielości informacji czy wizualnych komunikatów, którymi przepełniona jest współczesna rzeczywistość.

Wizerunek człowieka w prezentowanych na wystawie pracach jest celowo formalnie zdeformowany (Koclęga) lub zamazany (Kosiec). Ciało w rzeźbach jest nienaturalnie powykręcane, jakby próbujące uwolnić się z ograniczeń formalnych. Portrety są zaś ukryte za abstrakcyjną typograficzną warstwą. Zdają się być zakłócone przez szum informacyjny, zniekształcone przez medialną rzeczywistość w której przyszło nam egzystować.

M.Kosiec, DISPERSION (PURPLE), 50 x 70 cm. Zdjęcie dzięki uprzejmości galerii ARTTRAKT.
T.Koclega, Magnus Circulus Vitiosus. Zdjęcie dzięki uprzejmości galerii ARTTRAKT.

Koclęga i Kosiec eksperymentują. Kolorowe rzeźby malowane na jaskrawe kolory jakby na przekór obalają ciężar gatunkowy brązu. Portrety Małgorzaty Kosiec tworzone autorską techniką wylepiania i zamalowywania kolejnych warstw tworzą wielowymiarowe przestrzenie, wizualne triki, które mylą oko odbiorcy.

Zarówno Małgorzata Kosiec jak i Tomasz Koclęga sięgają w swojej twórczości do tradycji starych mistrzów, jednak dzięki wypracowanym przez siebie zabiegom technologicznym, zyskują aktualny, wydźwięk, który mimo uniwersalizacji przekazu pozwala im mówić językiem swoich czasów.


Odcinek 61 / O monumentalnych rzeźbach Tomasza Koclęgi w przestrzeniach publicznych na świecie. / Fot. Dzięki uprzejmości artysty.

Zapraszam cię na rozmowę z Tomaszem Koclęgą – artystą rzeźbiarzem, wykładowcą w katowickiej ASP, którego monumentalne rzeźby prowadzą dialog z przestrzeniami publicznymi na całym świecie.

Rzeźby mojego gościa są zainstalowane na stałe aż na trzech kontynentach!

Artysta regularnie bierze udział w międzynarodowych targach sztuki, prezentując swoje prace głównie na rynkach azjatyckich, w Korei Południowej, Taiwanie, Hong Kongu, Indonezji czy Indiach.

Koclęga rozkochał w sobie Azję. To samo w sobie jest niezwykłą sztuką na polskim rynku, dla polskich artystów, którzy w przeważającej większości tworzą i nawiązują relację z kolekcjonerami jedynie w kraju.

Jak to zrobił? Skąd pomysł na zaistnienie na rynku azjatyckim? Zapraszam do zasłuchania w pierwszej części wywiadu z Tomaszem Koclęgą.

W tym odcinku rozmawiamy:

  • o współpracy z podmiotami publicznymi na całym świecie i o tym dlaczego umiejętności bycia namolnym jest pomocna a nawet niezbędna,
  • o planowanej, czasowej ekspozycji w Zadarze, w Chorwacji,
  • o tym dlaczego tworzenie monumentalnych rzeźb to ogromna radość
  • o tym w jakich okolicznościach narodził się pomysł na małe formy z brązu,
  • o byciu cenionym przez podmioty na rynku sztuki w Azji,
  • o różnicach kulturowych, klapkach w odlewni w Indiach i nacieraniu rtęcią,
  • backstage z drobnymi potknięciami ku miłym wspomnieniom z dnia nagrania 🙂

A już w listopadzie druga część wywiadu:

  • o tym jak współpracuje się z biurami projektowymi w Indiach oraz licznymi galeriami sztuki, między innymi z Seulu, New Delhi, Hong Kongu, Londynu, Warszawy, Wrocławia czy Poznania.
  • o emocjach i różnicach w przeżywaniu sztuki przez kolekcjonerów z różnych regionów świata,
  • o rzeźbach ze śniegu i zwycięstwach w międzynarodowych konkursach i wierzcie mi to jest TO! W podcaście niestety nie ma wizji ale jestem pewna, że usłyszycie radość, której artysta nie ukrywa opowiadając o tym wyzwaniu podjętym kilkukrotnie na międzynarodowych mistrzostwach m.in. w Japonii i Chinach.
  • o japońskich śniadaniach: kapuście i rybnym sosie, relacji z żoną, jej ogromnym wsparciu dla artysty,
  • odpowiedzi na pytania zadane przez obserwatorów @konikreatywny (IG)

Ten odcinek to prawdziwa gratka dla kolekcjonerów, którzy cenią sobie rzeźbę. Zresztą oba odcinki z Tomaszem Koclęgą przeplata moc dygresji o arcy ciekawym życiu współczesnego i cenionego na świecie polskiego artysty. 

Dodam, że już w listopadzie artysta będzie prezentował swoje dzieła na wystawie w galerii ArtTrack oraz na Warszawskich Targach Sztuki.

Zapraszam Cię do zasłuchania w 61 odcinku podcastu Konik Kreatywny. Pierwszej części rozmowy z artystą Tomaszem Koclęgą. Druga część wywiadu już w listopadzie!

Słuchaj na Spreaker Słuchaj na Spotify


Dziękuję hotelowi Andel’s w Łodzi z sieci hoteli Vienna House, za wsparcie działań Konika Kreatywnego umożliwiające realizację nagrań z moimi gośćmi w intrygujących, loftowych przestrzeniach apartamentów hotelowych.

Tomasz Koclęga, „Transiency”, polyester resin, 7 x 6 x 4 m, 275 x 236 x 158 in, permanent installation, Rybnik, Poland. / Fot. Dzięki uprzejmości artysty.
Tomasz Koclęga, „inne Balance”, bronze, gold, 8 x 7 x 10 m, 315 x 275 x 394 in, permanent installation, 2020 r. New Delhi, India, siedziba Microsoftu. / Fot. Dzięki uprzejmości artysty.
Tomasz Koclęga, „Balance”, poliyester resin, 10 x 5 x 3,5 m, 394 x 197 x 138 in, temporary installation, 2007 r. Bytom, Poland / Fot. Dzięki uprzejmości artysty.
Fot. Archiwum Katarzyny Moczulskiej. Sesja prac pana Tomasza Koclęgi na potrzeby publikacji na Koniku Kreatywnym. Hotel Andel’s sieci Vienna House, Łódź, sierpień 2022 r. / Rzeźby są dostępne do kupienia.
Fot. Archiwum Katarzyny Moczulskiej. Sesja prac pana Tomasza Koclęgi na potrzeby publikacji na Koniku Kreatywnym. Hotel Andel’s sieci Vienna House, Łódź, sierpień 2022 r. / Rzeźba w kolekcji Konik Kreatywny.
Fot. Archiwum Katarzyny Moczulskiej. Sesja prac pana Tomasza Koclęgi na potrzeby publikacji na Koniku Kreatywnym. Hotel Andel’s sieci Vienna House, Łódź, sierpień 2022 r. / Rzeźba w kolekcji Konik Kreatywny.
Fot. Archiwum Katarzyny Moczulskiej. „Po nagraniu i sesji zdjęciowej na potrzeby story. Wykończeni. To był dobry dzień 🙂 Hotel Andel’s sieci Vienna House, Łódź, sierpień 2022 r.
Fot. Archiwum Katarzyny Moczulskiej. Sesja prac pana Tomasza Koclęgi na potrzeby publikacji na Koniku Kreatywnym. Hotel Andel’s sieci Vienna House, Łódź, sierpień 2022 r. / Rzeźby są dostępne do kupienia.
Tomasz Koclęga, „inne Balance”, bronze, gold, 8 x 7 x 10 m, 315 x 275 x 394 in, permanent installation, 2020 r. New Delhi, India, siedziba Microsoftu. / Fot. Dzięki uprzejmości artysty.
Fot. Archiwum Katarzyny Moczulskiej. Dyplomy upamiętniające zwycięstwa podczas kolejnych międzynarodowych mistrzostw w zespołowym rzeźbieniu ze śniegu. Po nagraniu w trakcie sesji zdjęciowej na potrzeby story. To był dobry dzień 🙂 Hotel Andel’s sieci Vienna House, Łódź, sierpień 2022 r.

Kursy online dla artystów. Sprawdź pełną ofertę w SKLEPIE Konika Kreatywnego.


_
Opinie artystów o moich konsultacjach znajdziesz tu: link

Konik Kreatywny

Konik Kreatywny to blog o ciekawych ludziach,
produktach i ideach.
Zawsze w smak tym,
którzy lubią się zainspirować.

Nazywam się Katarzyna Moczulska. Piszę dość szeroko o sztuce tworzenia z pasją.

Na razie brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres mailowy nie będzie opublikowany.

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu